مقاله تطبيقي  درخت آسوريك و نخستين پويانمايي جهان در شهر سوخته  گواهي ثبت اثر ادبي ،هنري گرفت


یزدفردا"مقاله تطبيقي" نقش سفال شهر سوخته با منظومه آسوريك" ثبت اثر ادبي و هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد.



مقاله تطبيقي خانم دلارام كي‌منش با عنوان" نقش سفال شهر سوخته با منظومه آسوريك" به شماره 121 مورخ 20/7/89 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ثبت رسيد.


وي در اين مقاله نگاهي تطبيقي به سفال منقوش به بز شهر سوخته و داستان مشهور درخت آسوريك دارد.


كي‌منش در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: وسعت 151 هکتاري "شهر سوخته" و يافته‌هاي باستان شناسان و کاوشگران، اين محوطه باستاني را از صورت يک محوطه عادي 5000 ساله خارج کرده و به اين نتيجه رسانده که زندگي در "شهر سوخته" با دوران آغاز شهرنشيني در فلات مرکزي ايران و بين النهرين همزمان است.


وي افزود: در اين نوشتار براي نخستين بار اين عقيده مطرح شده که اين سفالينه به نادرست "بز شهر سوخته" معروف شده است و در حقيقت پويانمايي داستان منظومه کهن و معروف "درخت آسوريک و بز" است.


كي منش بيان كرد: با توجه به تفاسير و نظريه‌هاي رايج که خصوص منظومه "درخت آسوريک" وجود دارد، بيان اين عقيده ضمن برجستگي سه نظريه و کم رنگ كردن ساير نظريه ها ، تعامل دو سويه‌اي را درباره: ايراني بودن اثر مکشوفه و قدمت بالغ بر 5000 ساله منظومه "درخت آسوريک" را نشان مي‌دهد.


وي خاطر نشان كرد كه داستان منظومه آسوريك، "يادگار زريران" و اين منظومه در شمار اندك متوني است که از زبان پهلوي بر جاي مانده است.


گفتني است: "دلارام كي‌منش"، كارشناس ارشد فرهنگ و زبان‌هاي باستاني است و در حال حاضر در بخش تبليغات و بازاريابي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد فعاليت مي‌كند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا